Tags

,

Die vraag werd me gisteren gesteld op het kralen-forum. Goede vraag!

De meeste vrouwen die een hoofddoek gebruiken, gebruiken spelden om deze vast te zetten. Het Arabische woord voor hoofddoek/bedekking is ‘hijab‘. Een hijabpin is dus een pin of speld om je hoofddoek vast te zetten. Je kunt hier voor gewone kopspelden gebruiken, maar ook wat meer versierde spelden. Zelf vind ik veel hijabpins óf niet mooi óf heel standaard. Dat is de reden dat ik ze zelf ben begonnen te ontwerpen en maken.
Hieronder een voorbeeld van de gebruikelijke hoofddoekspelden.

Het probleem is eigenlijk dat ‘speld om je hoofddoek vast te zetten’ of ‘hoofddoekspeld’ niet lekker in de mond ligt. Hijabpin is kort en krachtig, dat vind ik wel prettig. Maar ja, dan moet het dus wel duidelijk zijn wat het betekent.
Oftewel: zal ik dan toch maar ‘hoofddoekspeld’ gaan gebruiken? Wie kan me raad geven?