Tags

Wetgeving? Ja, in de wet is van alles vastgelegd over de materialen die je mag gebruiken voor sieraden. In dit blogje gaat het specifiek over nikkel. De voedsel- en warenautoriteit heeft de wetgeving daarover op een rij gezet. Hieronder staat een korte samenvatting.

Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid
Iedereen die oorbellen, sieraden e.d. produceert heeft te maken met de Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid. Deze regeling verbiedt nikkel en nikkelverbindingen in waren die in direct en langdurig contact met de huid te komen, tenzij het gehalte aan nikkel of de nikkelafgifte van deze waren beneden een aangegeven waarde blijft.

Waren waarop deze regeling van toepassing is
De regeling heeft betrekking op waren die bestemd zijn om direct en langdurig in contact met de huid te komen. De regeling is in ieder geval van toepassing op piercing-ornamenten, oorbellen, halskettingen, armbanden, vinger- en enkelringen, drukknopen, ritssluitingen, klinknagels en metalen merktekens in kleding.

Oftewel: dingen die direct en langdurig met de huid in contact komen, moeten nikkelvrij zijn of zeer weinig nikkel afgeven. Met mijn hijabpins en broches maak ik geen producten die direct op de huid komen. Theoretisch gezien zou ik eventueel niet-nikkelvrije materialen kunnen gebruiken. Maar om discussie te voorkomen, welke onderdelen wel- en niet nikkelvrij zijn, kies ik ervoor alleen nikkelvrije materialen te gebruiken.
Mocht je een nikkelallergie hebben, dan kun je nog steeds gerust mijn artikelen kopen.