Tags

,

Vandaag heb ik foto’s gemaakt, terwijl ik een Japanse bloem aan het haken was. Bij deze dus mijn vertaling van de tutorial van Elizabeth Cat hier posten. Ik heb toestemming van Elizabeth Cat om hier een vertaling te posten, trouwens.😉

Tijdens het vertalen van de tutorial, ontdekte ik dat ik ondertussen een aantal dingen anders doe. Ik begin met een ‘magic ring’ (zie hier voor een foto-tutorial.)
Ook maak ik vasten in plaats van halve vasten in de vierde toer en begin ik in de vijfde toer direct aan mijn stokjes. Dat is gewoon zo gegroeid en ik vind dat prettig werken. Zo kun je dus altijd zelf wat dingetjes aanpassen naar eigen inzicht.

Maar goed, bij deze de foto’s en de uitleg om Japanse bloemen te haken, naar de tutorial van Elizabeth Cat.

Haak 6 lossen, verbind met een halve vaste om een ring te krijgen (of begin, zoals in de foto, met een magic ring.)
Eerste toer: haak 4 lossen (telt als 1 stokje en 1 losse). * Haak 1 stokje, 1 losse. Herhaal vanaf * nog 10 keer, zodat je twaalf stokjes hebt. Verbind met een halve vaste.


Tweede toer: haak 5 lossen (telt als 1 stokje en 2 lossen). * Haak 1 stokje, 2 lossen. Herhaal vanaf * nog 10 keer. Verbind met een halve vaste, hecht af en knip het garen af. Werk het overgebleven eindje garen weg.


Neem een andere kleur.
Derde toer: haak 3 lossen (telt als 1 stokje) en 3 stokjes in de eerste boog. Haak 4 stokjes in iedere boog tot je rond bent. Verbind met halve vaste, hecht af en knip het garen af. Werk het overgebleven eindje garen weg.


Neem een andere kleur.
Vierde toer: hecht aan tussen het 1e en 2e stokje van de groep van 4 stokjes (vergroot evt. de foto om te zien wat ik bedoel). * Haak 5 lossen en verbind met halve vaste tussen het 3e en 4e stokje van de groep van 4 stokjes. Zo heb je je eerste bloemblad-boog gemaakt. Steek je haaknaald in tussen 1e en 2e stokje van de volgende groep van 4 stokjes en maak een halve vaste. Herhaal vanaf * totdat je alle bloemblad-boogjes hebt gehaakt. De laatste halve vaste maak je vast bij de eerste boog!

Vijfde toer: Als het goed is heb je een halve vaste van de vorige toer in de eerste boog. Haak daarom 2 lossen (telt als 1 stokje) + 7 stokjes. Dat is het eerste bloemblaadje. Haak een halve vaste tussen de groepjes van vier stokjes (dus in de lichtgrijze derde toer insteken). * Haak 8 stokjes om de tweede bloemblad-boog. Haak een halve vasten tussen de groepjes van vier stokjes. Herhaal vanaf * tot je helemaal rond bent. Hecht af en werk het laatste draadje weg.
Dat is alles.

Dit is het eindresultaat.

Omdat ik eigenlijk bezig ben met een shawl heb ik na het maken van de foto’s de bloem weer een stuk uitgehaald. Hij zit nu in bovenstaande shawl verwerkt. Wil je weten hoe je die bloemen aan elkaar zet? Hier kun je een simpele tutorial vinden over het aan elkaar haken terwijl je bezig bent met je blokjes (in dit geval bloemen).

Hopelijk kun je hier wat mee. Thank you, Elizabeth Cat, for letting me use your tutorial.

Nog een kleine extra toevoeging: dit is niet het originele patroon van de Japanse bloem. Dat patroon is te koop en met copyright beschermd. Het is niet toegestaan het originele patroon te vermenigvuldigen en verspreiden. Dit is dus een aanpassing van het origineel.