Tags

,

Het is hier traditie geworden om op woensdagmiddag wafels te bakken. Vooral de oudste kan daar vanaf ’s ochtends al naar uitkijken. Ze vinden het hier ontzettend lekker. Ik gebruik ze eigenlijk als een alternatief voor pannenkoeken. Dat vind ik altijd een enorme klus om te maken, terwijl ik die wafels zo gebakken heb.

Ik gebruik een beproefd recept van mijn moeder, wat ik ondertussen al een beetje heb aangepast. Het gaat hier niet om de vierkante Luikse (bewaar)wafels, maar om zachte hartjeswafels. Net na het bakken zijn ze hard en krokant, daarna worden ze zacht. Zelf heb ik een dubbel wafelijzer (deze), waarop je 2 x 5 hartjes kunt bakken. Hieronder volgt het recept.

Mijn recept voor 16 hartjeswafels:
* 250 gram bloem
* 2 eieren
* 200 ml. melk
* 300 ml. water
* 100 gram vloeibaar bak & braad
* suiker (naar eigen inzicht)
* 5 zakjes vanillesuiker
* zout
* bakpoeder

Extra tips:
1. Vind je het beslag te dik, voeg dan nog extra water toe.
2: Haal de wafels met een tandenstoker van de ijzers af. Zo beschadigt het wafelijzer niet.
3. Doordat er vet in het beslag zit, hoef je de ijzers niet in te vetten.
4. Er kan gewoon sojamelk gebruikt worden. Onze middelste heeft een koemelkeiwitallergie en hij verdraagt wel sojamelk. Je proeft geen enkel verschil tussen wafels met gewone koemelk of sojamelk. Aanrader dus.