Tags

*English text below*

Eid-project?
Ik zal het even uitleggen. Eid = feest in het Arabisch. Moslims hebben twee feesten, namelijk Eid ul fitr (Suikerfeest) en Eid ul Adha (Offerfeest).
Het Suikerfeest komt aan het einde van de Ramadan en Offerfeest aan het einde van de hadj.

Beide feesten worden uitgebreid gevierd door moslims. De dag wordt begonnen met het Eid-gebed (feest-gebed). Daarna worden er allemaal (familie-)bezoeken afgelegd. De kinderen krijgen cadeautjes, geld en vaak ook nieuwe kleren. Slingers worden opgehangen. Er worden de dagen van tevoren allemaal koekjes gebakken en op de feestdag rijkelijk uitgedeeld. Kortom FEEST!

Hier in België vind ik het lastig om een beetje een feeststemming te creëren. In Tunesië, waar mijn man vandaan komt, heb je écht een feestgevoel. Een beetje zoals de kerstdagen hier, zeg maar.
Nu wil ik, om in ieder geval in huis een feestdagen-sfeer te voelen, Eid-versieringen maken. Slingers, vlaggen, versieringen, raamhangers, een aftelkalender om de Ramadan af te kunnen tellen (type adventskalender), een mooi receptenboek voor koekjes en cupcakes etc.

Ik ga er geen deadline op zetten, want *FAIL*-gevoelig, maar hoop toch het komende jaar van alles te kunnen maken.
Suggesties zijn erg welkom, wie weet vergeet ik nog iets heel leuks te maken.

*Eid-project?
I am planning on making Eid-decorations, because living in Belgium makes it quite difficult to get the festive spirit that you get in a muslim-country.
I would like to make decoration, window’thingies’, a calendar to count down Ramadan, a recipebook etc. Suggestions are welcome, I am always into something new. *