Tags

, ,

Gisteren, tijdens het schrijven van mijn eerste post over mijn Eid-project, verzon ik ter plekke dat ik een kookschrift wil van allerlei (succes)recepten die ik in de Ramadan of tijdens de Eid kan gebruiken.
Het kunnen recepten zijn van maaltijden of koekjes zijn, dat maakt niet uit.
Tijdens het vasten in de Ramadan is het fijn als de maaltijden vrij eenvoudig klaar te maken zijn, wel gezond zijn en een beetje variatie in smaak hebben. Voor de Eid zijn natuurlijk koekjes een groot succes.
Ik ben geen scrapbook-prof, dus het zal gewoon printen, lamineren en in map opbergen worden.

Hieronder volgt alvast een eerste succes-recept.
In Tunesië wordt in vrijwel elke familie tijdens de Ramadan brik geserveerd. Brik is een soort loempia met een ei erin. Er zijn veel variaties in omloop, hieronder staat de versie die ik graag maak.
Brik is trouwens een bijgerecht. Reken op één brik per persoon.

Brik met aardappel en tonijn
Ingrediënten (voor 10 stuks):
✗ 10 loempiavellen
✗ 3 in blokjes gesneden, gebakken en afgekoelde aardappelen
✗ 1 blikje uitgelekte tonijn naturel
✗ Fijngehakte peterselie
✗ Kappertjes, zout en peper naar smaak
✗ 10 eieren
✗ Olie om in te frituren
✗ Citroen(sap)

Laat de loempiavellen ontdooien. Let erop dat ze niet uitdrogen. Leg daarvoor een natte doek over de loempiavellen heen.

Meng de aardappelen, tonijn, peterselie en kappertjes door elkaar. Voeg zout en peper naar smaak toe.

Verhit de olie in een pan. Leg een loempiavel op een bord en schep wat van het aardappelmengsel aan één kant.

Let op: dit is tricky! Breek hier een eitje boven en vouw het vel snel dicht in een driehoeksvorm. Laat het met de brede kant onder in de olie zakken en bak de brik tot hij mooi gekleurd is. Zorg dat de randen snel dichtgebakken worden in olie door er steeds wat olie overheen te gieten.

Pers net voor het eten, een citroen uit boven de brik.

Tip 1: als je met een lepel steeds wat hete olie over de bovenkant schenkt dan wordt de brik goed aan twee kanten gebakken.
Tip 2: vervang de tonijn door gehakt of garnalen.