Tags

, ,

Voor het Eid-project heb ik vandaag koekjes gebakken.

Zandkoekjes
Benodigdheden:
✗ 250 gram bloem
✗ 125 gram vloeibare bak&braad
✗ 100 gram witte basterdsuiker
✗ 1 eidooier
✗ snufje zout
✗ scheutje rozenwater

Meng alles met een mixer (met deeghaken) of met de hand tot een bal.

Ik gebruik vloeibaar bak&braad omdat daar betere (gezondere) vetten inzitten dan in harde boter. Omdat én de bak&braad én het rozenwater vloeibaar is, moet er zeker 250 gram bloem in het deeg. Het kan zijn dat je deeg nog te smeuïg is. Voeg dan wat meer bloem toe aan het deeg.

Verpak de deegbal in plastic folie en laat het deeg minstens 30 minuten rusten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Leg een vel bakpapier op je bakblik.
Rol het deeg uit tot een platte plak op je bakvel. Steek met de vormpjes koekjes uit en verwijder het overtollige deeg. (Op deze manier trek je de uitgestoken koekjes niet uit vorm.)

Ik zie nu pas op deze foto hoe mijn koekjes onderling van kleur verschillen. Mijn oven bakt voor- en achterin niet even hard, dat wist ik wel uit het verleden. Alleen bak ik meestal cakes, dus dan valt het niet zo op. Ik zie nu pas hoe groot het verschil is.

Ik wilde ook nog wat foto’s maken met wat koekjes met linten eraan, maar mijn drie koekiemonsters hadden zich al aardig meester gemaakt van het bord koekjes. Helaas dus.