Tags

, , ,

Vanmorgen heb ik een knopenketting gemaakt. Ik ben zo trots op het resultaat. Ik heb de ketting niet meer afgedaan.

Het is heel eenvoudig om te maken. Hieronder staat een tutorial met allemaal foto’s.

Benodigdheden:
* voorraad knopen in kleuren die bij elkaar passen
* dun haakgaren in bijpassende kleur
* haaknaald iets dikker dan wat bij het garen hoort
* eventueel een naald om de knopen op het garen te rijgen

De foto’s spreken verder wel voor zich, denk ik.


Rijg de knopen aan het garen (door één gat).


Maak een lus.


Haak een aantal lossen en haak daarna de eerste knoop aan. (Deze foto klopt niet, uiteindelijk werd mijn lossenketting zo’n 10 cm. lang)

Haak vier lossen en haak de volgende knoop aan. Haak weer vier lossen en haak de volgende knoop aan. Herhaal dit tot de ketting lang genoeg is en haak daarna weer een lossenketting van 10 cm.


Doe dit vier maal, zodat je vier strengen hebt.


Probeer hoe de kettingen mooi vallen. Probeer de grote knopen niet allemaal bij elkaar te laten komen, maar verdeel dat waar mogelijk een beetje over de ketting heen.

Op het eind heb ik een knoop gelegd net boven de eerste gehaakte knopen. De rest van de vier snoeren heb ik gevlochten. Aan het uiteinde van die vlecht heb ik weer een knoopje gelegd. Nu heb je twee gevlochten uiteinden aan de ketting, waarmee je de ketting in je nek vast kunt knopen.

Succes ermee. Als je een creatie maakt volgens deze uitleg, ben ik heel benieuwd naar een foto.🙂