Voor mijn Eid-project heb ik nog een koekjesrecept om te delen. Ik heb deze in het verleden al een paar keer met succes gemaakt, dus hij gaat ook in de map.

Makroud zijn dadelkoekjes. Ze zijn vrij hard en mierzoet. Zelf heb ik er wel eerst aan moeten wennen, maar nu eet ik ze graag. Ik associeer ze met Tunesië en met feest.

Makroud – dadelkoekjes.
Ingrediënten:
Voor het deeg:
✗ 1½ kg griesmeel middelmaat
✗ 300 gr gesmolten boter
✗ 1 Marokkaans theeglas olie
✗ 2 mokken water
✗ 1 Marokkaans theeglas mazhar

Voor de vulling:
✗ 750 gr dadels (Deglet Nour vind ik de lekkerste voor dit recept) ontpit en gestoomd (let goed op dat de dadels schoon zijn van binnen, verwijder alle dadels met beestjes erin!)
✗ 1 tl kardemom
✗ 2 grote lepels boter
✗ 3 grote lepels mazhar
✗ ½ el kaneel

Extra:
✗ Suikerstroop

Bereiding:
Meng de griesmeel met boter en olie en laat dit zes uur rusten. Voeg dan het water en mazhar toe. Kneed tot het een soepel deeg is.
Prak de dadels fijn en voeg de boter, mazhar, kaneel en kardemon toe. Laat de dadelpasta 15 minuten in de koelkast opstijven.
Vorm van het deeg 8 bolletjes. Rol de eerste uit tot een rechthoekige lap (niet te dun en ca. 5 cm breed). Leg hier een staaf van het dadelmengsel bovenop en klap dan één kant van het deeg over de ander heen. Druk de naad dicht en rol tot het een mooi gelijke rol is. Snijd de rol in de gewenste vorm (vierkantjes of schuin insnijden zoals de foto). Maak zo alle koekjes.

Bak de koekjes af in een voorverwarmde oven (ca. 180/200 ˚C) tot ze bruin zijn gekleurd.
Dompel de makroud na het bakken onder in de suikerstroop, tot ze goed doorweekt zijn.

Bsaha – eet smakelijk!