Tags

, ,

Gisteren heb ik kletskoppen gebakken. Ze zijn erg lekker geworden. Tussendoor heb ik nog foto’s gemaakt, dus hier weer eens een fototutorial van een koekjesrecept.

Kletskoppen (ik kon er 26 maken met dit beslag)
✗ 60 gram vloeibaar bak & braad (gebruik het soort wat niet bruin kleurt, staat altijd op de verpakking vermeld)
✗ 250 gram (basterd)suiker, bij voorkeur daarvan 50 gram bruine (basterd)suiker
✗ 2,5 eetlepel koud water
✗ 100 gram bloem
✗ koekkruiden
✗ 50 gram witte amandelen


Let alsjeblieft niet op het scheve kruidenpotje. Ik erger me er groen en geel aan. Alleen kan ik geen nieuwe foto meer maken, want mijn amandelen zijn op.😦 Op het potje staat dus ‘koekkruiden’.

In het recept worden witte amandelen genoemd. Ik heb nooit witte amandelen in huis, maar de gewone bruine met het velletje er nog om. Die zijn een stuk goedkoper. Met onderstaand trucje leer je hoe je snel en gemakkelijk je amandelen pelt.


Kook je amandelen kort. Giet ze daarna af en laat schrikken onder koud water.


Nu kun je heel gemakkelijk de amandel uit zijn velletje poppen.


Hak vervolgens de amandelen fijn. Ik heb een keukenmachientje gebruikt. Een alternatief is om de amandelen in een plastic zak te doen en dan met een deegroller de amandelen grof te hakken.


Meng alle ingrediënten door elkaar en kneed tot een samenhangend deeg.


Gebruik bakpapier onder het deeg. Dat scheelt een hoop schoonmaakwerk achteraf. Maak kleine bolletjes en leg ze vrij ver uit elkaar. Bak de koekjes voor ca. 10 minuten op 175 graden in een voorverwarmde oven.
Het deeg zal tijdens het bakken uitlopen tot een plat koekje. De bolletjes mogen niet te groot zijn. Er zit namelijk erg veel suiker in dit recept en de suiker zal carameliseren tijdens het bakken. Caramel is hard en dikke koekjes worden dan eigenlijk oneetbaar.


Zo zien de koekjes er uit na het bakken. Als je een deel bruine suiker gebruikt, zullen ze nog bruiner worden. Dat hoort eigenlijk bij kletskoppen. Deze zijn voor het mooie ietsje te licht.
Het is duidelijk zichtbaar dat de bolletjes uitgelopen zijn tot platte koekjes. Achteraf hadden ze iets dichter bij elkaar gekund, maar dat is altijd even uitproberen. Ik heb ook al wel gehad dat ik uiteindelijk letterlijk plaatkoek had wat ik kon breken. Dat is niet de bedoeling.

Et voila: mijn kletskoppen. Eet smakelijk!