Tags

,

Ik lees regelmatig dat mensen zo graag willen haken, maar niet weten hoe ze moeten beginnen. Bij deze wil ik een serie tutorials gaan maken om te leren haken. Ik begin doodsimpel met het haken van lossen.

Haken is helemaal niet moeilijk. Het komt er op neer dat je op een bepaalde manier lussen doorhaalt. Als je het eenmaal doorhebt, is het nog een kwestie van oefenen en doen. Dan kun je uiteindelijk de leukste dingen maken.

Bij deze dus de fototutorial: haken voor beginners.

Benodigdheden

Om mee te beginnen, is katoenen garen het meest geschikt. Vrijwel alle katoen is tegenwoordig gemerceriseerd, dus vrij zacht om te gebruiken. Let erop dat het goed getwijnd (gedraaid) is. Los getwijnd garen gaat splijten en dat is níet fijn om mee te leren haken. Een voorbeeld van een merk katoenen haakgaren wat goed is, is Catania.
De haaknaald op de foto is een Clover-haaknaald. Dit zijn ergonomische haaknaalden. Ik heb er nu een paar en ik kan niet meer zonder. Je kunt het leren met gewone haaknaalden, maar als je weet dat je wil blijven haken, raad ik je dringend aan om Clover-haaknaalden te kopen. Dat kan bv. hier. Ik heb geen aandelen bij ze, hoor, maar ik heb horen zeggen dat dit een betrouwbare webwinkel is. Kies van de Clover dan maat 2,75. De kop is iets dikker dan van de ouderwetse haaknaalden, dus een 3 is met Catania garen eigenlijk al te dik.

Begin met het maken van een lus.

Leg de draad onder de lus door zoals op de foto.

Pik de achterliggende draad op met de haaknaald. Dit is het begin van de eerste lus.

Trek de draad omhoog en vorm de eerste lus.

Sla de draad eenmaal om de haaknaald.

Trek de draad door de lus heen en trek strak.

Dit is hoe ik mijn haakwerk vast houd. Op deze manier heb je goed grip en kun je de draad goed strak doorvoeren.

Op deze foto ben ik al een stukje verder met haken, maar hier zie je een alternatieve manier om het haakwerk en het garen vast te houden.

Ik laat het haakwerk rusten op mijn middelvinger (top van de middelvinger pal achter de laatste steek), houd het losse draadje van het uiteinde van het werk én de werkdraad naar de bol toe met mijn twee kleine vingers vast. De werkdraad sla ik om mijn wijsvinger heen die ik de hele tijd uitgestrekt houd.
Mijn duim houdt het haakwerk pal voor de laatste steek vast. Op dit manier werk je dicht op je werk en kun je goed doorhaken zonder veel gepruts.

Als je je haakwerk op bovenstaande manier vasthoud, kun je mooi gelijke lossen haken.

Op de foto kun je duidelijk zien hoe je het aantal lossen telt. De lus op de haaknaald tel je NIET mee.

Dit is de achterkant van het haakwerk. Let op de ribbeltjes.

Met lossenkettingen kun je al van alles haken. Ik hoop morgen of overmorgen een tutorial van een leuke bloemenketting te posten.
Hier kun je alvast een tutorial van een knopenketting van lossenkettingen vinden.

In het begin zullen de lussen niet zo gelijk zijn aan elkaar. Dat is niet erg. Mettertijd zal dit verbeteren totdat je hele gelijke lussen kunt haken. Zelf ben ik iemand die behoorlijk strak haakt met een relatief kleine haaknaald, dat vind ik zelf het prettigst. Probeer dit uit net zolang totdat je voor jezelf een fijne manier van haken hebt gevonden. Succes en hopelijk tot de volgende fototutorial.