Tags

, ,

Mijn moeder kwam afgelopen maand met iets leuks aan. Ze had in Uddel in zo’n échte handwerkzaak (Jannetje) een gebreid én gehaakt vestje zien hangen (dus het vestje was zowel gebreid als gehaakt). De eigenaresse van Jannetje had het patroon zelf geschreven. Het leek mijn moeder wel iets voor mijn jongste dochter. Als het dan een succes zou worden, zou mijn oudste er ook nog eentje krijgen.

Het idee is dat er een rechthoekige lap gebreid wordt en daar de mouwen aangehaakt worden. Nu ben ik niet goed in breien, dus mijn moeder heeft de basis gemaakt. Ik ben al bezig geweest de mouwen te haken. Alleen klopt het patroon niet. Of het ligt aan mij? Ik krijg hele een heel los, flodderig mouwtje. Toen ik de foto’s maakte, had ik alles weer uitgehaald uit pure frustratie. Op dit moment heb ik dus alleen nog maar het door mijn moeder gebreide lapje liggen. Maar goed, voor het idee wel alvast wat foto’s.

Brei een rechthoekige lap.

Vouw de lap dubbel en naai aan beide zijden ongeveer 5 cm dicht. Dan krijg je een soort bolerootje zonder mouwen, zeg maar.

Voorkant

Achterkant

Zo moet het vestje er uit gaan zien.

Dit is het patroon waar ik dus niet uitkom.
Je hebt nu twee armsgaten. Haak hier omheen een paar toeren “2 stokjes, 3 lossen, 2 stokjes”. Dit steeds herhalen. Volgende toer in elke 3 lossen ook weer “2 st, 3l, 2 st”. Aan bovenstaand vestje zijn 6 toeren gehaakt (dit kan ook minder, dan heb je een korter mouwtje en is wat mooier). Als laatste toer 6 stokjes in de 3 lossen en 1 vaste tussen de stokjes, zodat je een boogje krijgt.

Als ik dit haak, krijg ik iets wat écht niet mooi is. Heel wijd en open. Ik ga het patroon dus aanpassen. Wordt vervolgd…..