Tags

,

Met dit mooie weer, vraag ik zo om de twee weken op mijn Facebook om lekkere picknick-ideetjes. Ik vergeet prompt welke suggesties ik krijg en vraag twee weken later hetzelfde. Tijd dus om hier een overzicht te maken, zodat ik hier altijd op terug kan grijpen.😀

Ik ga altijd picknicken met mijn kleine kinderen, dus ik zoek vooral eenvoudige kindvriendelijke picknickrecepten. Deze lijst voldoet daar niet helemaal aan, maar is toch wel nuttig.
Wie weet is het ook nog voor iemand anders handig. Ik ben van plan hem aan te vullen als ik weer nieuwe ideetjes heb.

Drinken
– lekker bronwater
– fles met aangelengde roosvicee (al dag van te voren gekoeld)
– Dubbelfriss en dergelijke dranken, lekkere smaak, niet al te veel suiker
– icetea (gekocht of zelfgemaakt)
– zelfgemaakte limonade met citroen, suiker, bronwater en nanablaadjes

Hartig
– zoute stokjes
– popcorn
– olijven
– snacktomaatjes, snackkomkommertjes (plakjes drogen zo snel uit), waspeentjes
– aardappelsalade (koude aardappeltjes met mayonaise, peper, zout en bieslook)
– aardappelsalade met ei (kook aardappels en de eieren niet te lang. Snij de aardappels aan stukjes in een kom: erop olijfolie, zout en peper, verse peterselie en mint en afmaken met citroensap. De eieren pas husselen als je serveert.)
– gebakken aardappels met ui en ei, of ui en turkse worst en ei, of met verse koriander, knoflook en een beetje sambal en dan met broood erbij
– tortilla (restjes groente met gebakken ei, soort omelet)
– wraps gevuld met kip/sla in dunne plakken gesneden
– pastasalade (recept of pasta/augurk/tonijn/gekookt ei)
– stokbrood met knoflookboter
– sandwiches evt zonder korst (zalm met room kaas / tonijn met mayo / ei geprakt met mayo / smeerbare geitenkaas met honing / fijn gesneden prei en geroosterde zonnebloem pitten / komkommer)
– bladerdeeghapjes (recept)
– Turkse salade met bulgur: Week de bulgur eerst met gekookt water (1 glas bulgur op 1 glas water), laat rusten tot het zwelt, daarna olijfolie en tomatenpuree er doorheen roeren (op 2 glazen bulgur 2 grote lepels tomatenpuree en een klein theeglas olijfolie). Afmaken met zout en peper, rode peper,komijn en mint (wees ruim met je kruiden). Kleinsnijden: tomaat, komkommer, peterselie, ui (wortel, augurk is ook een optie) en door bulgur mengen.
– dipsausjes (bv. yoghurt en kruiden) met reepjes paprika, stukjes bleekselderij, worteltjes, knolselderijk allemaal zo gesneden dat ze lang genoeg zijn om ze door het sausje te halen.

Zoet
– koude wafels of wafeltaart in stukken gesneden (recept en recept)
– vers fruit (gekoelde meloen in stukjes gesneden of fruitspies als je meer tijd hebt)
– gewone of appelcake (recept)

Wat ik verder meeneem als ik met drie kleine kinderen naar het park ga:
– goede stoel voor mezelf
– groot picknickkleed
– bal
– bakje met natte washandjes
– zonnecréme
– zonnehoedje voor de kleinste

Suggesties zijn altijd welkom. Ik geloof dat ik dit wel een handige lijst ga vinden.😀

En een korte update over mijn project eetstoornis en vest: ik heb tot op heden nog geen eetbui gehad. Vanwege overbelasting aan mijn pols/arm/elleboog (en enkels) kan ik alleen momenteel niet haken. Ja, internetten kan ik dan weer wel. Maar goed, ook zonder het haken lukt het me tot nu toe, al heb ik het bij vlagen echt heel verschrikkelijk zwaar. Tnx voor alle lieve berichtjes die ik ondertussen al gekregen heb. Het is een enorme steun voor me!